opdrachtgever: KLM Digital Studio, Amsterdam

omvang: 1.100 m²,  88 medewerkers

oplevering: 2019

De afdeling Digital Transformation van KLM heeft, na een periode van 3 jaar in hun Digital Studio, de stap gezet om een deel van het gebouw ernaast ook te betrekken. Groei van de verschillende afdelingen maakte een uitbreiding noodzakelijk.

De opgedane ervaring in hun eerste Digital Studio namen we mee om gezamenlijk een volgende stap te zetten: een Digital Studio die op alle manieren verbonden is met die eerste Digital Studio, maar ook echt een stap verder gaat. Met name de flexibiliteit van de verschillende teams was een uitgangspunt. De teamruimte is dan ook vrij indeelbaar gemaakt. Teams kunnen zowel in grootte als in plek op de verhoogde computervloer verschuiven. Toch heeft ieder team een eigen plek op de vloer. De teamruimte blijft dus altijd in ontwikkeling, en kan steeds aangepast worden aan de behoefte van dat moment.

De meeste gebruikers waren al gewend aan agile werken en hebben hun input gegeven voor verfijningen van het bestaande concept. De ruimte is zoveel mogelijk licht en open gehouden, met voldoende plekken om te overleggen, samen te werken, te brainstormen of stand-ups te houden.

Ook deze ruimte is tijdelijk. Dat betekent dat we hier ook met een beperkt budget gewerkt hebben. We hebben gebruik gemaakt van tweedehands meubilair en eenvoudig maar doeltreffend maatmeubilair dat meegenomen kan worden naar een eventuele vaste locatie. Veel onderdelen zijn makkelijk verplaatsbaar of verrijdbaar, zodat de ruimte eenvoudig voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden.

Naast de teamruimtes is voorzien in verschillende soorten overlegruimtes: verrijdbare banken met hoge ruggen, overleghuisjes met hoge tafels voor actief overleg en brainstormsessies, open en gesloten ruimtes voor teamoverleg of videoconferenties.  Een grote KLM-blauwe bar, picknicktafels en kleine cafétafeltjes zorgen voor een informele sfeer in het entreegebied. Waar mogelijk zijn wanden voorzien van meterslange kurk- of whiteboardstroken zodat overal naar hartelust geprikt, geschreven en geplakt kan worden. In plaats van wanden zijn steigerbuisconstructies gebruikt; stoer, niet te dicht en makkelijk weer te demonteren.

De bekende kleuren van de KLM huisstijl zijn op een opvallende manier in het interieur toegepast. Zo wordt een mooi contrast bereikt door vintage meubilair in de bekende blauwtinten en een spatje rood tegenover het nieuwe ‘Boring’ werkmeubilair van Lensvelt te zetten. De vloerbedekking bestaat uit gebruikte tapijttegels, gereinigd en op kleur gesorteerd door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Net als in de eerste Digital Studio hebben we de KLM huisstijl verwerkt in de blauwe vlakken op de wanden en het kleurgebruik van meubilair en overleghuisjes. Verrijdbare afgeschreven vuilniskarren uit de vliegtuigen zijn inmiddels een trademark geworden van de Digital Studio.

Op deze manier zijn duurzaamheid, bedrijfsgeschiedenis en technische oplossingen even belangrijk voor een kwalitatief hoogwaardig concept waarvan de kosten beperkt blijven. Een werkplek die aanvoelt alsof je thuis bent, waar het makkelijk is om hard te werken.

Dit voorheen anonieme kantoorgebouw is een agile proeftuin 2.0 geworden, waar ieder team zijn eigen invulling aan kan geven. KLM heeft hiermee een volgende stap gezet en is nog een ontmoetingsplaats rijker, met wederom een uitnodigend, open karakter, waar mensen vanuit het hele bedrijf en daarbuiten komen vergaderen, werken en geïnspireerd worden.

De toekomstdroom? Blijft toch die Digital Hangar, waar de vliegtuigen zelf echt alomtegenwoordig zijn…