opdrachtgever: lyceum schravenlant, schiedam

omvang: 5.400 m², 700 leerlingen

oplevering: augustus 2013

01Schravenlant_07_aula_k_met tekst

fotografie: Moni van Bruggen

3D 01

01Schravenlant_12_k

fotografie: Moni van Bruggen

01Schravenlant_02_k

fotografie: Moni van Bruggen

3D 02

02Schravenlant_09_k

fotografie: Moni van Bruggen

Schravenlant02_07

fotografie: Moni van Bruggen

Schravenlant02_08

fotografie: Moni van Bruggen

3D 04

02Schravenlant_04_k

fotografie: Moni van Bruggen

02Schravenlant_03_k

fotografie: Moni van Bruggen

OLS_Gangmeubels_120905.mcd

Schravenlant02_11

fotografie: Moni van Bruggen

Schravenlant02_14_k

fotografie: Moni van Bruggen

1016-130627-FOT-SK-03_k
fotografie: Sebastiaan Knot

In het gebouw van LIAG architecten wordt licht en groen letterlijk van buiten naar binnen gehaald. De grenzen tussen binnen en buiten vervagen; het interieur is meer dan een optelsom van elementen, maar een onderdeel van en aanvulling op de architectuur. De school heeft dan ook in 2014 de Award Duurzame Architectuur gewonnen.

Het gebouw draagt maximaal uit waar de school voor staat, waarbij het Cradle to Cradle (C2C) principe hoog in het vaandel staat. Vanwege het beperkte budget is gekozen voor een compact gebouw met toepassing van C2C materialen en -technieken op plekken waar deze door de gebruikers het meest (vooral uiterlijk) ervaren worden.

Ook in het interieur is duurzaamheid een belangrijk aspect. Er is gekozen voor een goede balans tussen hergebruik en nieuw meubilair. Zo blijft in het nieuwe gebouw toch de geschiedenis van het Lyceum Schravenlant zichtbaar en kan iedereen daar trots op zijn. Dat vinden wij belangrijk.

Zo worden leerlingen waar mogelijk betrokken bij hun omgeving, en uitgenodigd op verschillende manieren te zitten op het speciaal voor hen ontworpen meubilair: wandmeubels rondom de vide, zitelementen op het schoolplein en picknicksets in de aula, en op de grote trappen, waar bij speciale gelegenheden zitkussens gebruikt worden die gemaakt zijn van tapijtstalen en autogordels.
In de klaslokalen is gekozen voor een combinatie van goede, nieuwe leerlingstoelen en hergebruik van de oude tafels waarop een QRcode afgebeeld staat, die verwijst naar een website die door de leerlingen zelf bijgehouden wordt.
Voor de kastenwand in de mediatheek zijn verschillende oude kasten samengevoegd en omkaderd tot één vast meubel.

De ouwe trouwe lockers zijn geheel gerevitaliseerd, opnieuw gekleurd en ingebouwd in de architectuur. Een mozaïek van oude bouwborden vormt een kleurige omlijsting.