opdrachtgever: KLM Digital Studio, Amsterdam

omvang: 2.290 m²,  175 medewerkers

oplevering: 2017










fotografie: Barbra Verbij

 

Als je met allerlei verschillende teams ‘agile‘ gaat werken is dat een uitdaging. Als je dat bij elkaar in 1 gebouw kunt doen is het een uitgelezen kans om alle aspecten te testen: de manier van werken die bij jouw team past, wat je nodig hebt vanuit je omgeving en hoe dus het gebouw je optimaal kan ondersteunen. KLM heeft de stap gezet om de teams die verschillende digitale diensten, tools en informatiesystemen ontwikkelen samen te brengen in de afdeling Digital Transformation.

Het is voor alle gebruikers nieuw dat de teams die op deze manier werken ook gezamenlijk gehuisvest zijn. Met de werkwijze en creativiteit van de teams als uitgangspunt hebben wij met en voor hen de ‘Digital Studio’ gerealiseerd: een werkruimte die volledig is afgestemd op scrum en agile werken. De ruimte wordt gezien als pilot en heeft een tijdelijk karakter, zodat onderzocht kan worden hoe ‘the winning way of working’ van KLM ook op digitaal gebied gerealiseerd kan worden.

Dat betekent dat de werkomgeving in ontwikkeling blijft, en dus zelf ook agile moet zijn.

Vanwege de tijdelijke aard is met beperkt budget gewerkt. Bestaande vaste onderdelen (vloerbedekking, indeling) waren het uitgangspunt. Deze hebben wij alleen op de meest noodzakelijke punten aangepakt of aangepast: Waar de vloerbedekking écht te slecht was, zijn delen ingelegd met duurzame tapijttegels van gerecyclede visnetten. Ook de bestaande indeling is zoveel mogelijk hergebruikt en minimaal gewijzigd.

Iedere teamruimte is ‘activity based’ ingericht. We hebben ‘meeneembare’ flexibele elementen gebruikt die ook in andere kantoorsituaties toegepast kunnen worden, zoals akoestische telefooncellen die op strategische plekken in de ruimte staan om waar nodig wat privacy te geven en tegelijkertijd de akoestiek van de werkomgeving te verbeteren.

Ook is ruimschoots voorzien in overlegruimtes van verschillende grootte en sfeer. Zo is een modulaire ‘arena’ ontwikkeld die plaats biedt aan presentaties of bijeenkomsten tot 60 personen, en in andere constellaties weer opgebouwd kan worden op een nieuwe locatie.

De bekende kleuren van de KLM huisstijl zijn op een opvallende manier in het interieur toegepast. Zo wordt een mooi contrast bereikt door vintage meubilair in de bekende blauwtinten en een spatje rood tegenover het nieuwe ‘Boring’ werkmeubilair van Lensvelt te zetten.

Een knipoog naar de KLM huisstijl is ook terug te vinden in de blauwe vlakken op de wanden en het kleurgebruik in de signing. Ook hebben afgeschreven luchtvaart objecten zoals gereedschapskarren en pionnen uit de hangars, rijdende vuilcontainers en behang uit de vliegtuigen een tweede leven gekregen als kantoormeubilair.

Op deze manier zijn duurzaamheid, bedrijfsgeschiedenis en technische oplossingen even belangrijk voor een kwalitatief hoogwaardig concept waarvan de kosten beperkt blijven. Een werkplek die aanvoelt alsof je thuis bent, waar het makkelijk is om hard te werken. Dat begon al met een doe-het-zelf benadering: collega’s hebben samen de blauwe vlakken op de wanden geschilderd, een eigen deel van hun werkruimte ingericht, en brengen boeken van thuis mee of zelfs een piano, om te delen en tussen de bedrijven door even te ontspannen. Zo hebben we samen een werkplek gerealiseerd die écht ‘eigen’ is: een plek die bij je past.

Het voorheen anonieme kantoorgebouw is een agile proeftuin geworden, waar ieder team zijn eigen invulling aan kan geven. KLM is hiermee van de gebaande paden afgeweken en is een ontmoetingsplaats rijker, met een uitnodigend, open karakter, waar mensen vanuit het hele bedrijf en daarbuiten komen vergaderen, werken en geïnspireerd worden.

De toekomstdroom? The Digital Hangar, waar de vliegtuigen zelf echt alomtegenwoordig zijn.